Latinalaisen Amerikan ja Karibian elokuvan festivaali Cinemaissí Helsingissä 22-30.10.2008
Neljättä kertaa järjestettävä Cinemaissí iski tänä vuonna toden teolla latinalaisamerikkalaisten elokuvantekijöiden tietoisuuteen. Festivaalin ohjelmistokarsintaan osallistui yli 140 ohjaajan elokuvia: dokumentteja, fiktiota, animaatioita, lyhytelokuvia.
Tänä vuonna Cinemaissín teema on katu. Festivaalin ohjelmaan jo valitut 25 elokuvaa tarkastelevat Latinalaisen Amerikan katuja hyvin erilaisista lähtökohdista. Kourallinen ehdokkaita odottaa vielä varmistumistaan.
Festivaalin rinnalla järjestetään nyt toista kertaa Cinemaissito-lastenelokuvafestivaali.
Katu on leikin, karnevaalin, protestien ja väkivallan näyttämö, joka kuuluu yhtä aikaa kaikille ja ei kenellekään. Cinemaissí-elokuvissa kaduilla marssivat välillä mielenosoittajat, välillä sotilaat, välillä juhlakansa tai katulapset.
Valdivian kaupungin kansa lähtee kadulle, kun Cruces-joen mustakaulaiset joutsenet alkavat kuolla joukoittain. Syypääksi selviää läheisen sellutehtaan jäteputki, joka on myrkyttänyt joen raskasmetalleilla. Claudia Sepúlveda Luquen dokumentti Paperikaupunki (Ciudad de papel, Chile 2007) on ajankohtainen täälläkin: ympäristökatastrofin aiheuttaneessa sellutehtaassa pyörivät suomalaiset koneet.
Laadukkaista brasilialaisista elokuvista oli tänä vuonna ylitarjontaa. Erityismaininnan ansaitsevat nuorten brasilialaisohjaajien lyhytelokuvat, joista moni saapui festivaalille maan lukemattomien pienten elokuvakoulujen kautta. Leanderson Silvan ja Adriana Conceicãon Shakki (Xadrez, Brasilia 2007) on vastustamaton tuokiokuva slummin shakkikerhosta, joka kesyttää katujen kovanaamat. Varsin toisenlaisena katu näyttäytyy Debora Dinizin Nimettömässä poikamiehessä (Solitário Anónimo, Brasilia 2007), jonka päähenkilö, salaperäinen vanhus, puolustaa oikeuttaan kuolla kadulle.
Suurkaupungin katuvilinää kaipaaville tarjolla on nuoren Marcos Amaral Jorgen 24 tuntia
perunatorilla (De passagem: 24 horas no Largo da Batata, Brasilia 2005). Tämä cinema verité -helmi tallentaa vuorokauden verran arkidraamaa saopaulolaisella aukiolla, joka ei nuku koskaan.
Latinalaisen Amerikan vanhempi ohjaajasukupolvi tekee tiliä maanosansa väkivaltaisesta historiasta. Mariana Arrutin Trelew (Argentiina 2004) dokumentoi patagonialaisesta vankilasta diktatuurin aikana paenneiden ihmisten uskomattomia tarinoita. Kovan luokan tutkivaa journalismia harjoitetaan dokumentissa Poikkeukselliset olosuhteet (Circunstancias especiales, Chile 2007), jossa ohjaaja Hector Salgado jalkautuu synnyinmaansa kaupunkien kaduille etsimään kiduttajiaan.
Cinemaissí-festivaali 22-30.10.2008 Kulttuurikompleksi Andorrassa, Eerikinkatu 11. Ohjelmassa elokuvien lisäksi Cinemaissito-lastenfestivaali, luentoja ja työpajoja. Lisätietoa syksyn aikana osoitteessa http://www.cinemaissi.org/.